Idąc dalej... w psychologii wyróżniamy także:
Efekt aureoli, który polega na przypisywaniu pozytywnych lub negatywnych cech na podstawie zaobserwowanego zachowania lub wyglądu zewnętrznego, np. atrakcyjnej kobiecie przypisujemy mądrość, pewność siebie, kompetencje oraz profesjonalizm. Efekt aureoli bardzo często wzmacnia nasze pierwsze wrażenie na temat spotkanej osoby.
Efekt Coctail-Party, mówi o łatwiejszym zauważaniu informacji dotyczących nas samych, nawet w warunkach pochłonięcia uwagi czymś innym. Przykładem może być głośna impreza, ciekawa rozmowa, tańce, krzyki, nagle w tle słyszysz swoje imię i co robisz? Reagujesz na nie błyskawicznie! Z efektu Coctail-Party korzystają szczególnie barmani, w znakomity sposób potrafią selekcjonować informacje płynące do nich w głośnym klubie.
Efekt odniesienia do Ja, oznacza lepsze zapamiętywanie informacji odnoszących się do własnej osoby niż do innych. Warto korzystać z tego efektu podczas nauki do egzaminów. Ucząc się, przywołuj w myślach fakty dotyczące Ciebie.
Efekt Romea i Julii, wiąże się ze wzrostem natężenia uczuć dwóch osób wywołany przeszkodami, szczególnie oporem ich rodziców.
Efekt kontrastu, polega na ocenie danej osoby lub przedmiotu zgodnie z tym, co nastąpiło wcześniej. Zgodnie z wynikami badań - samochód, który występował w towarzystwie znacznie droższych był oceniany niżej, niż ten sam samochód występujący w towarzystwie samochodów tańszych. Nauczyciele oceniali przeciętne wypracowanie jako złe, kiedy czytali je po serii bardzo dobrych prac i jako bardzo dobre, gdy mieli je ocenić po przeczytaniu serii słabych wypracowań, natomiast mężczyźni oceniali urodę swoich partnerek/żon znacznie niżej, jeżeli wcześniej oglądali czasopisma z pięknymi modelkami.
Efekt Pigmaliona, jest rodzajem samospełniającego się proroctwa. Polega na tym, że pod wpływem Twojego zachowania i oczekiwań wobec innych osób zaczynają się oni zachowywać zgodnie z Twoimi oczekiwaniami. Efekt ten posiada dwie odmiany, pozytywną (efekt Galatei) oraz negatywną (efekt Golema).
Ilość psychologicznych pułapek towarzyszących nam każdego dnia jest ogromna. Często nie znamy ich, ale w sposób nieświadomy korzystamy z ich potencjału. Który z zaprezentowanych efektów jest Ci znany?
Stylizacja:
bluzka - H&M
kamizelka - Mango (podobne znajdziesz Tutaj)
zegarek - Marc by Marc Jacobs
paznokcie - Studio Papaya Kraków
chyba wszystkie są mi znane, ale nie miałam pojęcia, że mają na to fachową nazwę! świetny post!
OdpowiedzUsuńDziękuję! :)
UsuńZnam wszystkie, a efekt aureoli występuje bardzo często, w końcu jak Cię widzą tak Cię piszą ;)
OdpowiedzUsuńŚwietny post. Pochłoną mnie Twoj blog, zainspirowana kamizelka z posta, trafiłam na tą z innego Twojego wpisu : http://www.cammy.com.pl/2014/08/potargane-spodnie-i-biaa-kamizelka.html możesz mi powiedziec jak z jej jakościa?
OdpowiedzUsuńSerdecznie pozdrawiam,
Kamila :)
Bardzo dziękuję! :)
UsuńKamizelka jest naprawdę godna polecenia, używam jej do dnia dzisiejszego.
Z efektem kontrastu mamy do czynienia już od najmłodszych lat, w szkole. Ciekawe czy nauczyciele są świadomi tego.
OdpowiedzUsuńTo prawda, również jestem tego ciekawa...
UsuńZ moich doświadczeń wynika, że niekoniecznie.
Pozdrawiam :)
Mnie efekt aureoli nie raz zwiódł na manowce :) ... z efektem kontrastu spotykamy się chyba każdego dnia :)
OdpowiedzUsuńPięknie, dzięki!
OdpowiedzUsuńCheck օut my webpage :: Moja Stronka
Bardzo fajny wpis, dzięki.
OdpowiedzUsuń:)
Usuń